Missä vaiheessa ja miksi media päätti että vain Tubettajia on suosittava. Nykyään kun somealustoista vain youtubessa sisältöä tekevät ovat arvostetummassa asemassa kuin ne jotka ilmaisewvat itsensä muuten kuin videoimalla arkeaan. Youtubessa yrittäjätaustaiset “yksityistilit” saavat kaikessa huomion.

Kun mediat ja jopa kansalaiset ylistävät, yliarvostavat tubettajia väheksyvät he samalla niitä jotka eivät halua esiintyä videoilla. Tubettajien ylisuosoiminen korostuu siinä ketka saavat jopa rahalahjoituksia. Sisällöltään arvokasta tärkeää tietoa jakava jää paitsioon juovuksissa, rappioelämää edustavien vähäjärkisen kanssa. Suomalainen siis tukee rappioelämää kuin sisvistystä jakavaa.

Tunnetuimmat tubettajat ovat yrittäjiä jotka saavat tulonsa muualta kuin tubettamisesta ja siltikin valtaosa kansasta ei edes tajua tätä vaan jakaa raja ja muita “katsojaposteja” heille ikäänkuin he olisivat yksityisiä. Tubessa yksityiset rahoittavat Putkifirmaa, Remonttifirmaa, vaihtoehtohoitoja tarjoavia yrityksiä, Autonasennusyrityksiä jotka saavat jo ilman tubettamistakin satojen tuhansien vuosituloja kun tarkistaa Asian Verohallinnon rekistereistä.

He saavat ilmaiseksi sekä lahjoituksina asioita joita he voisivat itse hankkia menemättä konkurssiin. Samaan aikaan muut jotka eivät tubeta saa mitään. Tubettajia jopa palkitaan omilla televisiosarjoilla mutta yhtään sellaista joka luo sisältöä facebook, Twitter tai soundcloud palveluihin ei pääse julkisuuteen.

Suomalainen tubettaja pääsee liian helpolla sillä suomalainen tubeseuraaja on seurattavansa kaltainen. Laatua ei edes ymmärretä vaatia vaan sisällön sijaan örvellys, päihteet sekä jopa rikoksiin yllyttäminen kelpaa rahoitettavaksi.

Suomalaiset tubettajat ovat kuplassa elävä sisäänpäin lämpiävää sakkia. Jos et ole tubettaja sinua ei ole olemassakaan, Tubettaja suosii vain toista tubettajaa siis vain tubettajaa. Tubettajat elävät maailmassa jossa muiden somealusteojen käyttäjiä halveksitaan heidän panostaan somesisältöihin väheksytään jopa pilkallisesti suhtaudutaan.

Suomalainen tubettaja, nettikäyttäjä tai valtamediat ei anna näkyvyyttä edes heille joilla on tilejään Youtuben kilpailijoilla kuten Vimeossa, Daily Motionissa jne…. Sokeana tubekiimaisena ylistetään yhtä.

Toiminnallaan vaurastuva tubettaja muuttuu melko nopeasti myös ylimieleiseksi varsinkin silloin kun se saa jonkun yrityksien mukaan omalle kanavalleen alennuskoodien muodossa. Tuolloin tulee helposti mieleen ajatus: tekeekö tubettaja enään sisältöä puhtaasti ja vilpittömästi vaiko vain siksi että on pakko jakaa alennuskoodeja. Onko videon julkaiseminen vain alennuskoodeille sielunsa myyneen pakko-oire.

Jos tubettajan videoiden sisällöstä valtaosa on yhteistyökumppanin mainostaminen, alennuskoodeista vihjaileminen sekä jatkuva uikuttaminen Tykkämisistä, kommentoimisesta, kanavan lisäämisestä ei sellainen ole terveellisen tubettajan käytöstä. Tubettajan pitäisi keskittyä sisältöön sen laatuun eikä kaupallisesti huorata sitä.

Milloin ne samat yritykset jotka tekevät yhteistyösopimuksia tubettajien kanssa tekevät sopimuksia Facebookissa, Twitterissä, Souncloudissa ja lukuisissa muissa somekanavilla sisältöä tuottavien kanssa. Milloin ne Samat kansalaiset jotka tukevat tubettajia alkavat tukemaan muissa somealustoissa sisältöä tuottavia.